אני לא רוצה לשכנע אותך
לפני ימים מספר פרסמתי מספר פוסטים בפייסבוק ושאלתי את חברי שאלות על השפעה ושכנוע.
מעבר לתשובות הרלוונטיות, היו תגובות רבות שהתייחסו לנושא ההשפעה והשכנוע כולו כדבר כוחני, לא ראוי. כמניפולציה שהם העדיפו להימנע ממנה.
מסתבר שחלקנו ״לא רוצים לשכנע״.
אבל הם עושים את זה. יום יום ושעה שעה. אפילו בלי שהם מודעים לכך.
מסתבר שלכל תקשורת שלנו עם מישהו אחר יש פוטנציאל השפעה. הרי בכל פעם שאנחנו מתקשרים עם מישהו ומעבירים לו מסר מסוים – אנחנו רוצים שהוא יקלוט, ואפילו יאמץ, את המסר (לא רק כשאנחנו מוכרים מוצר ללקוח – אלא גם כשאנחנו מציעים לחבר ללכת לסרט, מציעים לאשה לצאת לחופשה או מבקשים מהילד לסיים את שיעורי הבית).
לכל מרכיב בתקשורת שלנו יש השפעה האם ואיך הצד השני יקלוט את המסר ובעיקר – האם ואיך הוא יחליט לקבל אותו. זה יהיה תלוי (גם, אבל לא רק) בקצב הדיבור שלנו, במילים שנבחר, בצורה בה נבנה את המשפטים שנגיד, בתנועות היידים שלנו, ביציבה שלנו – ואפילו במה נלבש.
למעשה, אנחנו משדרים במספר ערוצים במקביל, בו-זמנית, אבל את כל תשומת הלב אנחנו משקיעים בעיקר בערוץ המילולי (מה אנחנו אומרים), ומזניחים את המרכיבים בשאר הערוצים.
הבעיה מתחילה כאשר המרכיבים הנ״ל עלולים לעבוד נגדנו. תארו לכם מצב בו אנחנו מנסים להעביר מסר מסוים לחבר – אבל תנועות הידיים שלנו או סוג המשפטים שבחרנו משדר לתת המודע שלו את המסר ההפוך…
זה כמו להגיד למישהו (או מישהי) ״אני אוהב אותך״, אבל בו זמנית לשדר לו באופן בלתי מילולי את ההיפך…
למעשה – זה הבסיס לכל המקרים שאנחנו מכנים ״חוסר תקשרות״. בכל פעם שנדמה לנו שהסברנו היטב את עמדתנו אבל הצד השני – משום מה – לא מבין, או מסרב לקבל את דעתנו הכל-כך נכונה – יכול להיות שמעבר למסרים שרצינו להעביר, העברנו מסרים אחרים, ואפילו הפוכים, שגרמו לצד השני לא להאמין לנו, לא לסמוך עלינו, או אפילו רק להרגיש ״לא בנוח״ עם הדברים שאמרנו.
אז אם ממילא אנחנו משדרים בעוד ערוצים (אנחנו לא יכולים להימנע מזה…) – מדוע לא ללמוד לשלוט גם בערוצים הנוספים האלה.
מדוע לא לשלוט – לא רק במה המסר, אלא גם באיך לשדר אותו נכון – בכל ערוצי השידור שלנו.
ותחשבו על זה…
לקבלת טיפים ומידע בנושא השפעה ושכנוע, הכנס פרטיך בטופס:
מה הקמצנות המוגזמת במידע? תן גם תשובות ודוגמאות שתהיה לנו תמונה כוללת
לא רק להציף את הבעיה
היי טלי, אם תסיירי בשאר הפוסטים בבלוג – תקבלי הרבה דוגמאות והרבה כלים נוספים.
אם תרשמי בטופס שבתחתית כל פוסט, תקבלי גם למייל טיפים, עדכונים וידע נוסף.
בהצלחה